Virtual Tutor - Virtual Tutoring Agent using Empathy and Rapport Techniques
Going to University is a big change for someone and the student normally enters University feeling motivated. However, when the difficulties start to arrive and the reality that the effort required to succeed is much bigger than on the previous steps of their academic lives starts dawning on the students that just entered University they tend to lose motivation and cannot find the right methods of dealing with these loss of motivation, some of them fail courses they would on other circumstances find easy. Some universities have decided to implement a tutoring program in which the students are accompanied by a real tutor of the faculty. We intend to add to this program by delivering a tutor that is always available for the student and will help them emotionally. We brought the metaphor of two tutor characters with complimentary personalities to accompany the student throughout their semester.We studied what factors will help the student's emotional state and we arrived at rapport, empathy and relationship. We did an exploratory work on which one was more important by showing different behaviors for a virtual tutor agent in an app environment. This work was partially supported by national funds through Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) with ref. UID/CEC/50021/2013, and FCT grant from project Tutoria Virtual with ref. TDC/IVC-PEC/3963/2014
Towards a Cooperative Agent for Human-Agent Interaction for Geometry Friends
A Inteligência Artificial (IA) cooperativa em interacções Humano-Agente é um tema complexo mas interessante, que ainda não atingiu um nível que se possa considerar satisfatório. Neste documento, é apresentado o método de como foi atingido o nosso objetivo de criar jogadores artificiais capazes de resolver níveis do Geometry Friends, de forma eficaz. Partindo de uma abordagem anterior que usa o algoritmo Rapidly-Exploring Random Trees (RRT), os nossos agentes foram desenvolvidos através da adição de novas estratégias ao algoritmo, de replaneamento, e de um novo controlador. Quando os nossos agentes provaram ser capazes de resolver os níveis single-player, foi dado um passo em direção à cooperação com jogadores humanos. A nossa solução final é então um par de agentes que não só conseguem resolver a maioria dos desafios apresentados pelos níveis single-player, como também são capazes de jogar com jogadores humanos em níveis simples de cooperação. Depois de uma sessão de testes com utilizadores, a maior parte dos jogadores humanos afirmaram ter tido uma experiência positiva e que os nossos agentes apresentaram capacidades de cooperação e adaptação.
Enclothed Cognition in Virtual Worlds
Studies have shown that wearing different clothes have different effects on human psychological processes, an effect referred to as enclothed cognition. This work aims at verifying whether this influence is also present in a virtual space where a person is represented by an avatar he/she controls. Using Unreal Engine 4 and Nvidia's APEX clothing, we created three distinct virtual scenarios. In the first one, the player's character is dressed in casual clothes. In the other two, they dress in a lab coat. However, one is implied as belonging to a doctor and the other to a painter. In all scenarios users performed problem solving tasks. 51 participants were distributed and played through the different scenarios and the results suggest that the effects of enclothed cognition are not always observed in virtual environments.
Supporting autism therapy through an Immersive Virtual Reality Game
As crianças com autismo enfrentam imensos desafios. A logística necessária para tratar os seus problemas é cara e de difícil acesso às suas famílias. Enquanto que muitos jogos e sistemas virtuais têm sido amplamente utilizados em diferentes tipos de doenças, apenas alguns são dirigidos às particularidades do autismo. Neste trabalho, propomos a concepção de um jogo em realidade virtual que tem como objectivo fornecer uma experiência de relaxamento a crianças com autismo. Após revermos o actual estado da arte e entendermos os desafios subjacentes à concepção de tal sistema, detalhamos a arquitectura, destacando os principais componentes que apoiam as terapias para autismo promovendo uma experiência envolvente, como foi implementado e qual o nosso plano para avaliá-lo.